Categorii

Căutați în acest blog

marți, 19 martie 2013

O zi

Lăstari de prun cu rădăcina umblătoare
... scurtă (nu am putut sta decât 6 ore și ceva în grădină).

Am recoltat niște puieți de prun, ocazie cu care am aflat (cu surprindere) că și prunii trimit rădăcini de suprafață din care răsar lăstari (ca salcâmul). Și ce rădăcini, a trebui să le tai cu toporul.
I-am replantat în curtea de păsări ca material de studiu, ca, în cazul în care se vor prinde, să încerc să-i altoiesc la anul. Asta mi-a luat cam jumătate de oră.


După prima trecere cu agregatul
 În rest, pentru a profita de terenul ușor zvântat, și până nu vine următoarea repriză de ploi, am vrut să pregătesc o parcelă de 250 mp pentru morcovi și alte rădăcinoase.

Prima trecere cu motosapa a fost destul de rapidă, cu excepția capetelor în care pirul e mult mai des așa că a trebuit să intervin cu furca de săpat.


După greblat
Cea mai multă vreme mi-a luat „ierbicidatul” cu grebla. Asta pentru că am vrut să elimin cât mai mult din rădăcinile de lucernă și din rizomii de pir și costrei dar și pentru că am încercat să mai diminuez din șanțul rezultat în urma aratului.






Recolta
Și am obținut o roabă cu vârf de rădăcini.


5 comentarii:

  1. De ce ai vrut "sa elimini cat mai mult din radacinile de lucerna"? Din cate am citit, lucerna este una dintre plantele care fixeaza nitrogenul atmosferic in sol, imbogatindu-l pentru alte culturi. Deci, teoretic, la fel ca si radacinile de fasole si mazare, ele trebuiesc lasate in sol. Ce s-a intamplat cu radacinile din imagine?

    "Like other legumes, its root nodules contain bacteria, Sinorhizobium meliloti, with the ability to fix nitrogen, producing a high-protein feed regardless of available nitrogen in the soil.[17] Its nitrogen-fixing abilities (which increases soil nitrogen) and its use as an animal feed greatly improve agricultural efficiency.[18][19]"

    http://en.wikipedia.org/wiki/Alfalfa

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E foarte adevărat, de aceea am și avut lucernă pe teren, pentru câțiva ani, înainte de a pune legumele.
      Problema e că lucerna are rădăcina pivotantă care practic armează astfel că este practic imposibil să execuți orice fel de lucrări de teren cu instrumente „de mână” (inclusiv motosapa).

      Ștergere
  2. Inteleg. Oricum, se pare ca nodulii cu nitrogen se formeaza pe radacinile laterale, care probabil se rup usor si raman in sol. Au sapat niste cercetatori santuri in cultura de lucerna si au aflat ca, din al doiilea an de viata, "All of the rootlets, but especially those in the surface 2 feet of soil, were abundantly furnished with nodules 2 to 3 millimeters long and 1 to 1.5 millimeters in diameter."

    http://www.soilandhealth.org/01aglibrary/010139fieldcroproots/010139ch13.html

    Sunt si fotografii cu "sectiunea" in cauza. Se pare ca radacina principala merge pana la 3-4 metri in pamant (mica, dar voinica planta!). Aereaza solul pentru ca raman canale in locul radacinilor care mor si il fertilizeaza cu nodulii de hidrogen.

    Totusi, sunt curios ce s-a intamplat cu radacinile din roaba. Le-ai dat foc? Poti incerca sa le usuci si sa le pui ca mulci pe poteci, peste un pic de carton sau folie, ca sa nu le vina ideea sa se agate iar de sol. N-am incercat, ca nu am cu ce deocamdata, dar stiu ca toti vecinii nostri le dau foc si mie mi se pare asa o risipa... :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am vizionat fel de fel de comportamente (vroiam să adaug un epitet dar mă abțin). În afară de dat focul resturilor vegetale am văzut vecini care în toamnă au îndesat tomberoanele de gunoi cu vrejurile roșiilor, vinetelor etc.
      Deocamdată le-am parcat lângă grămada de compost. Dar nu cred că o să le amestec (compostul de acum 2 ani, care a devenit pământul pentru răsaduri de anul ăsta, e plin de rizomi nedigerați de pir) o să păstrez pe post de armătură pentru următoarele construcții din argilă pe care intenționez să le fac.

      Ștergere
    2. Haha, pe asta cu tomberoanele am vazut-o si eu, dar mi-a fost jena sa povestesc. Am crezut ca numai ai nostri sunt total ...rupti de realitate (ca sa ma abtin si eu de la epitete).

      Interesanta ideea cu armatura. Cred ca merg totusi si la compostat, daca sunt bine maruntite undeva la 1 cm sau si mai mic. Inca nu am gasit o varianta rezonabila pentru maruntire. Nu vreau sa investesc in solutii comerciale pana nu incerc ceva babeste, pe bani putini. Ai experienta in sensul asta? Sau ai vazut vreo idee pe la altii? Intr-un film despre permacultura spunea Geoff Lawton ca un compost bine facut ajunge pe la 60-70 grade celsius, temperatura care zice el ca este suficienta pentru a "coace" si a dezactiva inclusiv semintele. Presupun ca semintele sunt mai bine protejate decat radacinile.

      Ștergere